De motor van een auto kan worden gezien als het hart, en de motorolie zelf als het bloed van de motor. Motorolie vervult 3 belangrijke rollen in de motor, namenlijk: -smering van alle vitale delen van de motor en op die manier metaal-metaal contact voorkomen -koeling en warmteafvoer van de motor en -het voorkomen van neerslag in de motor zoals in de vorm van koolafzettingen en lakvorming.
Olieverversen is een relatief goedkope manier van deelonderhoud van de motor en kan ervoor mede zorgdragen dat dure reparaties aan de motor in de toekomst voorkomen kunnen worden. Van belang is om bij olieverversing de juiste voorgeschreven motorolie te gebruiken. De voorgeschreven viscositeit van de olie staat vermeld in het instructieboekje, vaak ook op de olievuldop of op een sticker onder de motorkap. Vaak worden er verschillende viscositeiten aangegeven bij verschillende buitentemperaturen, bij extreem lage temperaturen zal een dunnere olie worden aanbevolen en bij extreem hoge temperaturen vaak een iets dikkere olie.
Specificaties van motoroliën
De viscositeit van de motorolie wordt aangegeven in bijvoorbeeld 5W30, 5W40, 0W20, 10W40 etc. etc. De viscositeit van de olie is de vloeibaarheid bij bepaalde temperaturen (mate van weerstand tegen vloeien van een vloeistof) zoals aangegeven en getest door de SAE (Society of Automotive Engineers). Als we als voorbeeld een 5W30 olie nemen dan staat het eerste nummer (5) voor de viscositeit van de olie bij koude olie, 5 is dunner dan 30 en dunnere olie vloeit makkelijker bij koude motor en geeft betere en snellere smering en bescherming bij koude starts. Het tweede nummer (30) geeft de vloeibaarheid van de olie bij warme motor aan, een dikkere olie geeft betere motorbescherming warme motor. Het is verder van belang dat de olie buiten de gewenstte viscositeit ook voldoet aan de vereisten van de autofabrikant hetgeen bijvoorbeeld weergegeven kan worden met de API-certificatie van de betreffende olie (American petroleum Institute) of ACEA of fabrikant specificatie zoals VW, MB etc. etc.
Hoe motorolie te verversen
Het olieverversen zelf is redelijk eenvoudig en omvat het aftappen van de oude olie, het vervangen van het oliefilter en het opnieuw vullen van de motor met de voorgeschreven olie tot het juiste peil. Zolang er wordt voldaan aan de voorgeschreven olieverversingstermijn, het vullen van de motor met het juiste type olie voor de desbetreffende motor blijft de fabrieksgarantie op de motor gehandhaafd, of men dit nu zelf doet of laat doen bij een algemene garage.
Hoe vaak motorolie te verversen
De frequentie van motorolieverversing hangt af van verschillende omstandigheden, sommige fabrikanten schrijven andere verversingstermijnen voor dan andere. Over het algemeen gesproken is het verstandig om de olie te verversen na 10-15.000 km of na 12 maanden. Dit hangt echter af van verschillende factoren, wordt er veel op de snelweg gereden of juist veel korte stukjes, wordt er gereden met extreem hoge buitentemperaturen, wordt een caravan of aanhanger getrokken of wordt er veel gereden in omstandigheden met vuil en stof, wordt er een synthetische, half-synthetische of minerale motorolie gebruikt, etc. etc. Stelregel is, hoe zwaarder de olie wordt belast hoe vaker deze ververst dient te worden, hierbij zijn het aantal kilomters dat de olie is gebruikt en de omstandigheden waaronder van meer belang dan de tijdsduur sinds de laatste verversing.