De meeste motoren in personen-, bestel- en vrachtwagens zijn watergekoeld. Water heeft goede warmtegeleidingseigenschappen maar heeft in zijn pure vorm ook diverse beperkingen als koelmiddel in moderne motoren, het kan leidden tot afzettingen zoals ketelsteen, het bevriest zodra de buitemtemperaturen onder de 0 graden Celcius komen, het kookt al bij 100 graden Celcius.
Teneide de nadelen van puur water in het koelsysteem te overkomen is antivries ontwikkeld. We spreken van antivries als we refereren aan het pure onverdunde product ( antivries in onverdunde vorm is niet geschikt om gebruikt te worden in koelsystemen ) en van koelvloeistof indien de antivries in een bepaalde verhouding is gemengd met water.
Met koelvloeistof in het koelsysteem worden de nadelen van water in pure vorm opgeheven, koelvloeistof bevat toevoegingen die de metalen in het koelsysteem beschermen, bevat toevoegingen die de waterpomp beschermen, beschermt het koelsysteem tegen bevriezing en verhoogt het kookpunt van puur water.
Een verhouding van 50% antivries en 50% water als koelvloeistof verlaagd het vriespunt van de oplossing naar minus 37 graden Celcius en verhoogd het kookpunt (in moderne koelsystemen onder een 15 psi druk) naar plus 129 graden Celcius.
In eerste instantie werd vooral Methanol (Methyl Alcohol) gebruikt als antivries in koelsystemen, dit had echter als nadeel dat het verdampte in de indertijd open koelsystemen en verder heeft methanol als grrot nadeel dat het de corrosie van metalen versnelt en het met name aluminium aantast. Tegenwoordig wordt methanol alleen nog gebruikt in ruitensproeier antivries, in ontdooi sprays en bezine additieven voor zover het automotive toepassingen betreft.
Met de introductie van Ethyleen Glycol als antivries verdween het gebruik van Methanol in koelsystemen. Ethyleen Glycol werd verkocht als zijnde een zomer en winter koelvloeistof aangezien het in de winter beschermt tegen bevriezing en in de zomer het kookpunt verhoogt. Ethyleen Glycol is echter giftig en heeft een zoete smaak waardoor het per ongeluk ingeslikt kan worden.
Propyleen Glycol is in tegenstelling tot Ethyleen Glycol nauwelijks giftig en wordt zelfs toegevoegd aan producten zoals consumptieijs, salade dressings en gebakken voedingsmiddelen. Propyleen Glycol oxideert echter onder invloed van zuurstof en warmte en kan dan zeer corrosief zijn, daarom worden er toevoegingen bijgedaan zoals Protodin en Potassium Bicarbonaat.
Glycerol werd vroeger op grote schaal in koelsystemen gebruikt het heeft als voordeel dat het niet giftig is en dat het een laag vriespunt heeft alsmede een hoog kookpunt. Hoewel Ethyleen Glycol een lager vriespunt heeft wordt momenteel toch weer onderzocht om Glycerol als antivries te gebruiken, met name omdat het niet giftig is voor mens en dier.
Moderne antivries bevat additieven die het koelsysteem tegen corrosie beschermen en kleurstoffen zoals groen, rood, oranje, geel of blauw om het type antivries te kunnen identificeren. Aangezien de additieven die het koelsysteem tegen corrosie beschermen na verloop van tijd hun werking verliezen dient de koelvloeistof op de voorgeschreven termijnen vervangen te worden. Verder dient op gezette tijden de vorstbescherming van het koelvloeistof mengsel gecontroleerd te worden met behulp van een hydrometer die het soortelijk gewicht van de koelvloeistof meet danwel met een refractometer of met behulp van teststrips.
Theme By - ardeca-lubricants.nl Powered by Lightspeed