In een 2-Takt motor wordt de complete verbrandingscyclus voltooid met slechts 1 zuigerslag, een compressieslag gevolgd door de explosie van het gecomprimeerde lucht/brandstof mengsel. Tijdens de retourslag wordt het uitlaatkanaal vrijgegeven en komt er een nieuw brandstofmengsel de cilinder binnen. De bougies vonken eenmaal per krukas omwenteling en elke 2 slagen van de zuiger wordt er kracht geproduceerd. Door het ontbreken van een olie carter zoals bij een 4-takt motor moet de olie om de bewegende delen van de motor van smering te voorzien vooraf worden gemengd met de brandstof.
Een 2-takt motor is minder efficient dan een 4-takt motor, weegt ca. 50% minder dan een vergelijkbare 4-takt motor, heeft meer koppel bij een hoger toerental, maakt meer geluid, is krachtiger, eenvoudiger van ontwerp en makkelijker te repareren en milieuonvriendelijker dan een 4-takt motor.
Theme By - ardeca-lubricants.nl Powered by Lightspeed